Viete, aký je rozdiel medzi núdzovými linkami 155 a 112? Je lepšie si ich nemýliť!

Núdzové čísla 112 a 155 pre kontaktovanie rýchlej pomoci neslúžia úplne pre ten istý účel.

Ak potrebujete pomoc, každá sekunda pre záchranu života sa počíta! A práve preto je dôležité vedieť správne používať čísla liniek, pretože pomoc pri ich správnom rozlišovaní môže doraziť skôr o desiatky sekúnd. Na sociálnej sieti to pripomína Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby (ZZS) SR.

Každá sekunda je dôležitá

Na 155 voláme v prípade vážnych zdravotných ťažkostí, doslova, keď ide o zdravie alebo o život,“ spresnilo operačné stredisko.

Linka 112 je európskym číslom tiesňového volania. Kontaktovať ju treba v prípade väčšieho nešťastia, napríklad dopravnej nehody, prírodnej katastrofy či požiaru, aby mohli pomôcť všetky zložky integrovaného záchranného systému – hasiči, polícia aj záchranári.

Ak v prípade vážnych zdravotných ťažkostí zavoláme na 112 namiesto 155, nestane sa nič. Svoj problém však budeme musieť vysvetľovať dvakrát, operátorovi na 112 a neskôr aj operátorovi na 155. Pomoc sa tak môže oneskoriť o desiatky sekúnd,“ upozornilo operačné stredisko.

Aký je rozdiel medzi linkami 112 a 155?

Zaujímavosti o linke 112

Medzi najčastejšie nahlasované udalosti na linke 112 patria dopravné nehody, náhle zhoršenie zdravotného stavu, znečisťovanie životného prostredia či vytopenie domov pri silných prívalových dažďoch.

Linka v posledných rokoch eviduje znižovanie počtu neoprávnených volaní, za posledné štyri roky klesli o 13 percent. Informovala o tom riaditeľka tlačového odboru Ministerstva vnútra SR Barbara Túrosová v súvislosti s dátumom 11. február, ktorý sa spája práve s európskym dňom čísla tiesňového volania 112 (11.2.).

Európske číslo tiesňového volania 112 je jediné tiesňové číslo, z ktorého je možné vyžiadať si pomoc aj z telefónov bez SIM karty alebo z oblastí, kde volajúci nemá signál svojej domovskej mobilnej siete. Navyše disponuje aj lokalizáciou volajúceho, čo do značnej miery dokáže zrýchliť celú záchrannú akciu,“ uviedol minister vnútra Roman Mikulec (OĽANO).

Neoprávnené volania

Ako pozitívum vníma rezort práve každoročný pokles neoprávnených volaní na linku 112. To podľa slov Túrosovej vplýva aj na znižovanie počtu celkových volaní.

Za uplynulé štyri roky klesol počet neoprávnených volaní o 13 percent. Kým v roku 2017 prijala linka 112 viac ako 1 223 000 volaní, z ktorých 54 percent bolo neoprávnených, za minulý rok sme zaznamenali celkovo 1 010 286 volaní, z ktorých neoprávnených bolo 412 901 volaní, čo predstavuje 41 percent,“ priblížila. Operátori zaznamenali v roku 2020 aj 16 421 SMS správ a 2323 volaní prostredníctvom e-callu vo vozidlách.

Medzi najčastejšie neoprávnené volania patria tie, pri ktorých si občania od operátorov tiesňovej linky vyžadujú telefónne čísla pre svoju potrebu, teda sa len chcú o niečom informovať.

Rezort preto zdôraznil, že na linku 112 nemajú občania volať, pokiaľ nie sú v tiesni alebo nie sú svedkami mimoriadnej udalosti. Upozornil, že tak blokujú linku ľuďom, ktorí naozaj potrebujú pomoc.

Zdroj: TASR